Boswachterveld 206    7327 JS Apeldoorn     tel.: 055- 533 7853     e-mail: infovaac@gmail.com

Vereniging van Apeldoornse Amateur Cineasten

welkom de VAAC bestuur VAAC projecten agenda contact info leden links



NOVA Midden Nederland                          


Juryrapport  regiofestival 2018



Titel:  Gouda nu en in 1511

 

Maker(s): Pieter Stofmeel


Genre: non-fictie                   Lengte:   8’


Strekking: Promotiefilm over Gouda en de Goudse ”Zotte Zaterdag”.


Verhaalstructuur:  

De promotiefilm bestaat uit 2 delen en vormen eigenlijk 2 films in een:

1. Gedeelten uit de stad Gouda en haar bijzondere producten

2. Een reportage van de intocht en viering van de Zotte Zaterdag.

Het geheel wordt verteld door een voice-over.


Filmische vormgeving:  

Een verteller neemt ons mee en de camera­man toont ons sfeervolle beelden van Gouda, het stadhuis, een goede close-up van het reliëf van de Waag met zijn kazen en andere belangrijke gebouwen in Gouda zoals de grote (lange) St. Janskerk. Een tilt langs de gebrandschilderde ramen maakt de kijker nieuwgierig. Diverse tilts mogen wel wat beter afgemaakt worden. Het beeld van de kerk tussen het gebladerte is wat donker. Het slotshot van het verlichte stadhuis in het donker is fraai.

De beelden van de intocht tonen de optocht in diverse half-totalen zoals bij de uil. Maar het blijft een beetje een registratie van alles wat de camera passeert. Er is weinig interactie met de camera of reactie van het publiek en we blijven toch een beetje buitenstaander. Midden in de stoet staan verrast de deelnemers aan de optocht en vergroot de betrokkenheid en interactie met de camera.

We zien nog een goede close-up van de uil op de markt.

De beelden van het gebeuren op het marktplein worden vergezeld van livemuziek wat de vrolijke sfeer goed weergeeft. Het nummer “Drunken Sailor” moet wel van begin tot eind opgenomen. Het is niet uit 1511, maar van een paar eeuwen later, maar past in de sfeer.

Verder is er nauwelijks interactie met de spelers en verkopers. Dit kan beter uitgewerkt worden, het zijn gemiste kansen. Een kort gesprekje met de deelnemers, een informatie omtrent (het verkrijgen) en betekenis van de kleding. Het jongetje dat om de hoek kijkt van de marktkraam had ook iets spannends kunnen zien i.p.v. de potterie. Het is een kwestie van even door de ogen kijken van de kijker en de montage niet voor lief te nemen.

De titel met de gouden letters voor Gouda is leuk gedaan.  


Emotie/Bijzondere kenmerken:

Een leuke promotiefilm voor de stad Gouda.


Waardering in punten:   220


De jury:

Hay Joosten

Bianca van gelderen

Miep Wolff

Terug naar overzicht