Boswachterveld 206    7327 JS Apeldoorn     tel.: 055- 533 7853     e-mail: infovaac@gmail.com

Vereniging van Apeldoornse Amateur Cineasten

welkom de VAAC bestuur VAAC projecten agenda contact info leden links



NOVA Midden Nederland                          


Juryrapport  regiofestival 2018



Titel:  Geluk bij een ongeluk

 

Maker(s): clubfilm VAAC


Genre: fictie                    Lengte:  12’12”  


Strekking: Klucht over vreemdgaan en ontrouw. Hoe het verkeerd raken van een golfbal verstrekkende gevolgen kan hebben, of de SIM-kaart als verrader.


Verhaalstructuur: Het fragmentarische verhaal vormt de basis van deze klucht, waarin verwikkelingen moeilijk te volgen zijn. Wie is wie? Drie-akten-structuur: introductie-ontwikkeling-afwikkeling.

De onderdelen worden matig uitgewerkt en verteld. Er is geen zichtbaar vertel­perspec­tief (vanuit wiens perspectief wordt het verhaal verteld) en de camera vereenzelvigt zich niet met een van de personages. Er wordt niet gewerkt met set-up en pay-off, er zijn nauwelijks hindernissen, die overwonnen moeten worden en de kijker wordt nauwelijks betrokken bij de film. Het blijft een “en, en, en”-verhaal zonder aanleiding of reden voor de acties. De spelers maken geen gemotiveerde ontwikkeling door. Marieke, Bas en Charlotte komen zonder set-up ineens in de film, terwijl ze elkaar onderling wel kennen. Hier mist duidelijk een doordacht scenario.

Inleiding: de puzzel en het winnen van de prijs ervan.

Wendingspunten zijn het bierglas dan kapotgaat door het verkeerd geslagen golfballetje en de verdwenen simkaart.

De handeling, het teruggooien van het balletje in het gezicht van de ander, is een vreemde (agressieve) handeling.

De slotzin geluk bij een ongeluk is wat gezocht. Omdat we te weinig informatie hadden in die richting.


Filmische vormgeving: In het acteerwerk is sprake van overacting.

Het camerawerk geeft afwisselingen in totaal, half totaal en enkele close-ups maar we zien wel vaak de auto in beeld, waarin Anton weggaat en weer thuiskomt. Ook worden de scènes vaak vreemd uitgewerkt; de ene keer kort zoals het posten van de brief, de bus moet erg dichtbij geweest zijn (maar het had ook zonder gekund: een zin en het is duidelijk). Dan weer heel erg lang, bijv. alle boodschappen een voor een uit de tas. En zit je met een tas vol dagelijkse boodschappen bij de Golfclub op het terras?

Een close up van het simkaartje op de tafel is vreemd, als het later in de tas met boodschappen zit. Het lag niet op het randje en we hebben Charlotte het niet zien wegnemen.

En een beetje vreemd dat zij dat SIM-kaartje gaat bekijken, was daar een aanleiding voor een voorgevoel of zo?? Misschien wat meer aandacht besteden aan het schrijven en beleven van een scenario en draaiboek. De geloofwaardigheid van handelingen moet in het scenario meer aanknopingspunten krijgen.


Emotie/Bijzondere kenmerken:

Vast een leuke clubactiviteit geweest, waarin veel mensen een rol of functie hebben gekregen. Goed voor de sfeer. Maar voor een filmclub is belangrijk: hoe ga ik van taal naar beeldtaal zonder alles door de acteurs te laten uitleggen, zoals in een soap.


Waardering in punten:   205



De jury:

Hay Joosten

Bianca van gelderen

Miep Wolff

Terug naar overzicht